Flossing

Fascia manipulációs technikák

Először is nézzük meg mi is az a fascia

Ha nagyon egyszerűen akarok fogalmazni, akkor az a nyúlós, fehér, ragadós hártya amit leszedünk az ebédnek szánt húsról, hogy gusztusosabban nézzen ki.

Komolyra fordítva a szót a fascia egy különleges kötőszövet, mely az egész testünket behálózza az utóbbi időkig a tudomány sem foglalkozott vele igazán.

Fascia van közvetlenül a bőrünk alatt, körbeveszi az izomrostokat, izmokat valamint a belső szerveinket, behálózza az egész testet. Olyan 3 dimenziós háló mely egész láncolatot hoz létre a testben, így minden kapcsolatban áll mindennel mind a mozgás, mind az információáramlás terén. Nagyon fontos a tartó funkciója mely helyükön tartja a szerveket, alakjukat megtartja. Érzékelő receptorokat tartalmaz, igazi információs sztráda amely gyorsabb az idegpályákon futó kommunikációnál.

letoltes.gif

Fascia láncok a testben. (fotó:njoylife)

Ez a fascia háló nagyon sérülékeny. Érzékenyen reagál a helytelen táplálkozásra és folyadékfogyasztásra, a mozgásszegény életmódra, de ugyanúgy a túlterhelésre vagy az asszimetrikus terhelésre, valamint a külső traumákra (pl. ficamok, törések, műtéti általi sérülések). Ilyenkor a miofasciális háló viszkozitása megváltozik, a rétegek összetapadnak valamit deformációk lépnek fel a rácsszerkezetben. Ezek aztán különböző helyeken fellépő, szűnni nem akaró fájdalmakat tudnak okozni. Például egy bokaficam okozhat a helyi fájdalmon túl vállpanaszokat is a fasciális rendszer torzulása miatt.

letoltes.jpg

A bokaficam és a váll-nyak fájdalom kapcsolata. (fotó:njoylife)

Fascia distorsiók a letapadások, 3D-s torzulások, elcsavarodás, ami a mozgástartomány beszűkülésével, a terhelhetőség csökkenésével a rugalmasság elvesztésével jár a fájdalmakon kivül.

Az SMR hengerezés és az EasyFlossing technika kifejezetten a fascia kezelésére irányul. A Kinesiology Tape-nek is van fasciára ható ragasztási tecnikája.

SMR azaz Self Myofascia Release

Kompressziós, önmasszírozó eljárás amellyel egy henger segítségével fasciát tudunk kezelni, izompólyákat fellazítani, az izmokat optimális tónusba hozni. Ez nem csak a sportolóknál fontos akiknél igy nagyban csökken a sérülésveszély (sport előtt és után 10 perc csodákra képes), hanem bárkinél akinél a feszülő görcsös izmok panaszokat, fájdalmakat okoznak. Az izomlazító önmasszázs az idegrendszerre is jótékony hatással van, növekszik a komfortérzet.

Többféle tipus kapható a simak ,puhábbak a felső rétegekre hatnak, a keményebb, bordázott tipusok már a mélyebb rétegeket is kezelésbe veszik.

Mindenképp érdemes megtanulni a helyes használatot, hogy ne csak hengeren hempergés, hanem valódi célzott önkezelés legyen.

imag0375.jpg

SMR hengereim melyek önkezelésre is kiválóak

EasyFlossing

Nem is én lennék, ha nem rugalmas szalagokat kellene a paciensre tekerni!

flossband-by-sanctband-206-cm-x-5-cm_1566_0.jpg

Flossband (Foto: Oriolus Med)

Az EasyFlossing therápia Swen Kruse nevéhez fűződik, aki Németország legtöbb olimpiai bajnokot és világbajnokot kezelő sportfizioterapeutája, manuálterapeutája és osteopathaja.

A Flossband az a rugalmas szalag, melyet a megfelelő technikával a kezelendő testrészre tekerünk és a szalaggal különböző mozgásokat végzünk. Majd a szalagot eltávolítjuk. A kezelés eredményessége a kompresszióban végzett mozgásokból és magából a kompresszióból adódik. Helyileg a kezelés következtében gyorsul a vér és nyirokkeringés, a letapadások és fascia distorsiók oldódnak, ami fascia láncokból adódóan a kezelés helyétől távoli területeken is jelentős változásokat okoz, többek között a fájdalom csökkenését-megszűnését.

Flossband felhelyezés térdre (Fotó: Oriolus-Med)